تبلیغات
انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق علیه السلام - طرح «تدبر در قرآن»؛ گامی بزرگ در تحول علوم قرآنی و روش‌های فهم قرآن

طرح «تدبر در قرآن»؛ گامی بزرگ در تحول علوم قرآنی و روش‌های فهم قرآن

تاریخ:چهارشنبه 20 دی 1391-01:05 ق.ظ

استاد علی صبوحی عنوان كرد:
طرح «تدبر در قرآن»؛ گامی بزرگ در تحول علوم قرآنی و روش‌های فهم قرآن

گروه اندیشه: مدیر مؤسسه قرآنی تدبر در قرآن كریم اظهار كرد: دستیابی به الگویی تكامل یافته و مباحثی متقن در عرصه علوم قرآن از جمله آثار و نتایج متعالی طرح تدبر در قرآن بوده و در آینده شاهد تحول چشم‌گیری در عرصه علوم قرآنی و نیز در عرصه روش‌های فهم قرآن خواهیم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی صبوحی، مدیر مؤسسه قرآنی تدبر در قرآن كریم، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایكنا) اظهار كرد: فهم قرآن در معنای جامع آن به معنای فهمیدن كل قرآن است؛ نه این‌كه صرفاً كلمات یا آیاتی از آن فهمیده شود؛ بنابراین تدبر سه لایه «جعل الكلمه عقیب الكلمه»، «جعل الآیه عقیب الآیه» و «جعل السوره عقیب السوره» پیدا می‌كند و به طور خلاصه باید گفت كه تدبر در قرآن راه درك تدبیر الهی است كه همان نظم و انسجام هدایتی است.

وی افزود: ما سالیانی است كه برای آموزش دادن تدبر در قرآن برنامه داریم؛ یعنی از حدود قریب به ده سال قبل از این، مطالعات مربوط به موضوع تدبر در قرآن آغاز و قدم‌های نخست پژوهشی این طرح، در كمیسیون پژوهش‌‌های قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد و بنده اجرای تحقیق و تألیف این طرح را بر عهده داشتم كه نتیجه آن در قالب دوره پنج جلدی «روش تدبر در قرآن كریم»(1 جلد) و «راهنمای آموزش تدبر در قرآن كریم»(5 جلد) منتشر شد.

صبوحی در معرفی این طرح عنوان كرد: ما روش تدبر را در بیش از 15 جزء قرآن كریم اجرا و سپس این كتاب‌ها را به شورا ارائه كردیم و پس از شناسایی آن به عنوان یكی از موفق‌ترین طرح‌های شورا، مقرر شد كه این طرح توسعه پیدا كند؛ البته ما قدم‌های توسعه و ترویج طرح را از همان سال‌های پژوهش آغاز كرده بودیم و در دانشگاه تهران و حوزه‌های علمیه اقداماتی انجام داده بودیم.

این محقق و پژوهشگر با اشاره به بازخوردهای موفق این طرح گفت: پس از آن‌كه مراحل پژوهشی طرح تدبر در شورای عالی انقلاب فرهنگی به انجام رسید، به مركز هماهنگی توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی كشور معرفی شدیم تا بتوانیم این طرح را در آنجا توسعه همگانی دهیم و بتوانیم كل سطح كشور را پوشش دهیم كه البته این امر خود به دنبال تصویب تدبر به عنوان یك سرفصل رسمی آموزش قرآن در شورای عالی انقلاب فرهنگی اتفاق افتاد.

مدیر مؤسسه قرآنی تدبر در قرآن كریم اضافه كرد: وقتی كه طرح به مركز هماهنگی معرفی شد، از ما خواستند كه آیین‌نامه‌ها و ضوابط اجرایی آن را آماده كنیم كه ما این طرح را در سه سطح آموزش عمومی تدبر در قرآن، تربیت مربی تدبر در قرآن و تربیت مدرس تدبر در قرآن كریم ارائه كردیم و همگی آنها به تصویب رسیدند.

وی در تشریح این مطلب افزود: در سطح آموزش عمومی مربیان این طرح را در سراسر كشور اجرا می‌كنند و بیش از 5 هزارنفر قرآن‌آموز اكنون تحت آموزش عمومی تدبر در قرآن كریم هستند و در سطح تربیت مربی این كار با هماهنگی‌های مركز هماهنگی توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی كشور و با اجرای مؤسسه تدبر در قم در 20 مؤسسه سراسر كشور در حال اجراست و تاكنون قریب به هزار مربی تدبر در قرآن یا فارغ‌التحصیل شده‌اند و یا در حال گذراندن دوره‌های تربیت مربی هستند و طرح تربیت مدرس نیز برای كسانی كه بتوانند دوره‌های تربیت مربی را بگذرانند در قم اجرا می‌شود.

این محقق و قران‌پژوه تصریح كرد: این طرح سال گذشته در قم اجرا شد و قریب به بیش از چهل نفر طلبه از طلاب سطح 3 و 4 فارغ‌التحصیل شدند و امسال نیز برای 50 نفر از طلاب سطح سه و چهار در حال اجراست كه اینها ظرفیت خوبی را برای توسعه طرح در سراسر كشور ایجاد كرده‌اند و امیدواریم در سال‌های آتی شاهد گسترش هرچه بیشتر دوره‌های تربیت مربی تدبر باشیم و همه مؤسسات قرآنی، مراكز ، مدارس، دانشگاه‌ها، حوزه‌ها و... را بتوانیم پوشش دهیم.

وی بیان كرد: تاكنون حدود 40 طلبه آماده به خدمت مسلطِ استاد، برای اعزام به مراكز مختلف در هرجای كشور، آمادگی خود را اعلام كرده‌اند و در مؤسسه تدبر به صورت تشكیلاتی در عرصه‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی فعالیت می‌كنند و امیدواریم این ظرفیت فرصت خوبی برای حركت هرچه بیشتر و سریع‌تر و پرشتاب‌تر جامعه به سمت آرمان بلند ظهور منجی فراهم كند.

صبوحی در باب ثمرات و نتایج علمی این طرح در حوزه علوم قرآنی اظهار كرد: این طرح آثاری بسیار فراتر از نتایج علمی به بار آورده است و ما به یك الگو و فهرست تكامل یافته و مباحث مستدل و متقن در عرصه علوم قرآن دست یافته‌ایم كه انشاءالله اگر زمانی بتوانیم اینها را مدون كرده و به جامعه علمی و قرآنی كشور عرضه كنیم، شاهد تحول چشم‌گیری در عرصه علوم قرآنی و نیز در عرصه روش‌های فهم قرآن خواهیم بود.

مدیر مؤسسه قرآنی تدبر در قرآن كریم افزود: این بخش سرفصل‌های متعالی و ارزشمند متعددی چون تعاریف محكم و متشابه، ناسخ و منسوخ، بحث جمع قرآن، بحث توقیفی بودن یا نبودن آن و ... حتی بسیاری از سرفصل‌هایی كه در كتب معهود علوم قرآنی (چه اهل سنت و چه شیعیان) درج نشده، ولی از نگاه قرآن لازم است كه در بحث علوم قرآنی گنجانده شود، را دربرمی‌گیرد.

وی ادامه داد: تهی بودن علوم قرآنی موجود از بسیاری از این سرفصل‌ها موجب شده تا نتواند قرآن را چنان‌كه باید و شاید و چنان‌كه شایسته‌ قرآن است، در عرصه تأثیرگذاری و برنامه‌ریزی و حاكمیت بر كل جهان بشریت قرار دهد؛ اما اگر علوم قرآنی تحول یافته‌ای كه منشأ و منبع تحول آن خود قرآن كریم بوده است، به جامعه عرضه شود، می‌تواند گام مثبتی در جهت حاكمیت مطلق قرآن بر جهان باشد.

صبوحی در پاسخ به این سؤال كه آیا شما نیازی به پاسخ‌گویی به كسانی كه قائل به وحدت موضوعی نیستند، احساس می‌كنید؟ گفت: اكنون فضای علمی كشور به گونه‌ای است كه گویا سخن قائلان به عدم انسجام و عدم یكپارچگی سوره‌ها بدون دلیل قابل قبول است و قائلان به انسجام و پیوستگی موضوعی سوره‌ها در موضع متهم باید از خود دفاع كنند. مسلماً هر منصفی اصل را بر نظم و ارتباط آیات و نه بی‌ربطی و بی‌نظمی آن‌ها قرار می‌دهد و این مخالفان چهره منسجم قرآن كریم هستند كه باید برای سخن خود دلیل اقامه كنند.

 

http://iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=969752



نوع مطلب : قرآن و حدیث 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




Admin Logo
themebox Logo